Blogg

MADE IN AFRICA

MADE IN AFRICA

Bild: SVT

Det är i Afrika det händer

Under våren har SVT sänt den danska programserien Made in Africa som handlat om ett kreativt Afrika som är på väg upp. Så intressant! DR:s programledare Chris Pedersen har mött modedesigners, journalister, trendsättare och andra kreatörer som sätter sin prägel på vad som är made in Africa. Gemensamt pratar många om de möjligheterna de har att visa att Afrika är mer än bara den negativa bild som visas på nyheter, utan där finns möjligheter att skapa det Afrika de vill ha.

För 7 år sen var jag i Kenya och slogs av vilka möjligheter det faktiskt finns. Jag blev illa berörd av alla kläder vi dumpar i väst som sen säljs på marknader i Kenya och många andra delar i Afrika. Jag upplevde det som mycket sorgligt att det slog ut en inhemsk produktion. Man kan diskutera det fram och tillbaka och de tar även upp det i ett av avsnitten på ett sätt som jag inte tänkt på.

Det var i alla fall besöket i Kenya för 7 år sen som la grunden till att jag vill jobba med mode på ett hållbart och mänskligt sätt. För där och då såg jag så mycket potential med att eventuellt lägga en produktion i något land i Afrika med närhet till råmaterial och liknande. Under åren har fler och fler börjat använda Afrika som produktionskontinent och jag hoppas så att man gör det på ett mänskligt vis så att det inte slutar som ett nytt utarmat Asien vad gäller produktion.

Spana in Made in Africa, det sjuder av liv! Jag blev så inspirerad till att använda mer mönster.

JAG ÄLSKAR VACKRA SAKER

JAG ÄLSKAR VACKRA SAKER

Jag har en grej för mood boards, det är en avkoppling att göra. Lite som att läsa en bok, rensa en rabatt eller sticka en halsduk. Under ett antal år har jag gjort önskelistor i form av mood boards. Väldigt praktiskt för omgivningen tänker jag. Det nördiga är kanske att jag utgår från en utarbetad grafisk profil, sidospår. Det intressanta är att gå tillbaka och se vad som fanns med för 6 år sen för att konstatera att stilen är mycket den samma. Jag önskar mig fortfarande en AJ lampa och klassiskt porslin till exempel. Det är något visst med att investera i klassiker, de håller över tid. Sen har jag en viss förkärlek för lampor, men har än så länge inte investerat i en önskedyrgrip.

För stundande födelsedag ligger fokus på skor tydligen. Nån gång ska jag formge min egen linje, det är en dröm. I den drömmen har jag tänkt former som jag sen upptäckte Göran Horal skapade. Tacka vet jag Instagram som introducerade detta fantastiska märke för mig, grundat av två svenska tjejer med bas i Paris. Bara det låter som en dröm tycker jag. Handgjorda klumpiga skor som visar power! Jag ska spara och investera någon dag.

Ett annat favoritskomärke jag har är franska Veja, som gör fantastiska sneakers i kromfritt läder, ekologisk bomull, återvunnen PET och naturgummi. Dessutom kör de en schysst produktion. De jag har nu börjar sjunga på sista versen, så det är dags för ett par nya snart.

Annars är ju en jacka från Filippa K aldrig fel. Favoritmärket sen jag vara 15 år har lagt i en växel och börjar visa transparens. Jag gillar skarpt detta hållbarhetsarbete som visar framåtanda och det är så fantastiskt att en varumärke som inte är något typiskt ”hållbart” märke gör jobbet ändå. Det är ju så det ska va, huvudsaken är designen och hållbarhet och transperans en självklarhet.

Smycken är ju en klassiker man kan önska sig, första gången jag såg Royal Blushs armband och bälten i skinn var hos Karoline de la Concha, då butiken hette Gemma och låg inne i Helsingborg. En totalt vild gissning är att det är 6 år sen. Nu kan jag inte låta bli att snegla på dessa fantastiska smycken varje gång jag besöker henne. Royal Blush jobbar bland annat med vegetabiliskt garvat skinn, ekologiskt laxskinn, ekologisk bomull och produktion inom Europa. Just laxskinn tycker jag är ett spännande material. När jag gick i gymnasiet och sydde min balklänning gjorde jag överdelen av laxskinn, coolast på stället.

Aiayu är ett av min favoritmärken sen jag hade webshopen ANDfair. Förutom de mest fantastiska stickade plaggen i lamaull så gör de lakan i ekologisk bomull. Riktigt fina lyxlakan som blir roligare att investera i.

Sen kan jag inte låta bli, det må vara en blogg och Instagram IT-grej, men Byredos parfym Blanche doftar ljuvligt. Jag använder väldigt sällan parfym, slutade för att låta huden vila från allt man kan utsätta den för. Men är så sugen på att hitta en doft att börja använda nu.

Jag erkänner att jag älskar vackra saker.

WHO MADE MY CLOTHES

WHO MADE MY CLOTHES

 Fashion revolution week

Den 24 april är det tre år sen den omtalade kollapsen av Rana Plaza i Bangladesh ägde rum. Som en följd av det startades kampanjen Who made my clothes året efter. Jag har årligen skrivit om den här och här. Fashion revolution går från en dag till en vecka i år med start idag den 18 april och fortsätter till den 24 april. Veckan är till för att lyfta fram de människorna som står bakom produktionen av alla de plagg vi bär. Join the revolution! Var nyfiken och fråga både dig och märket vem som står bakom ditt plagg.

Många snackar hållbarhet nuförtiden och det är ett välkänt begrepp. Ibland blir det nästan så uttjatat att man blir lite matt. Visst är det jättebra att man börjar bli medveten om att det är något som måste tas på allvar, men jag kan fortfarande uppleva det som att det ofta stannar vid miljön och att man sen inte orkar dra det längre. För mig handlar det fortfarande om människor i första hand. Min uppfattning är att man måste börja hos människan, så att vi sen tillsammans kan ta hand om miljön. Och sen tänker jag lite krasst att man kan göra mer, snacka lite mindre. Det behöver inte vara så krångligt. Ett bra exempel är ju att använda #whomademyclothes och fråga både sig själv och den som står bakom märket vem det faktiskt är som lagt ner tid och energi för att man ska kunna bära något man gillar.

Jag lanserade webshopen ANDfair bara några veckor innan kollapsen av Rana Plaza som ett resultat av en frustration till att det inte fanns så mycket hållbart producerat mode att få tillgång till i Sverige. Nu, tre år senare händer det mer på den fronten. Ett exempel är Filippa Ks kampanj om transparens där de lyfter fram sina leverantörer på bland annat deras Instagramkonto. Jag ser det som ett jättestort steg i en bransch där det annars är mycket hysch hysch om var man producerar.

När jag började skriva detta inlägget insåg jag att jag nog saknar ANDfair lite. Jag känner mig stolt över vad jag åstadkom med det projektet. Så i sann recycle-anda så återanvänder jag några godbitar från bildarkivet. Det är verkligen inte årets nyheter, men plagg och accessoarer som fungerar år efter år.

The-Baand-nyheter

Härliga baskläder i mjukaste ekologiska bomullen från The Baand

Classic-fedora-Pachacuti

Den perfekta panamahatten från Pachacuti.

Moyi_moyi-Bucket_bag_black_dust_bag

Den populära Apapa bucket bag från Moyi Moyi

mikiko_black

Favoritkofta från favoritmärket Aiayu

KOWTOW-Twenty-Times-Dress_011_hours-print

Förra sommarens favoritklänning från Kowtow

 

POWER OF IDENTITY

Power-of-identity-1

Att utmana sig själv

Livet alltså. Jag för en ständig kamp mot mig själv om vem jag är, vem jag vill vara och om jag faktiskt duger. En kamp som jag vet jag inte är ensam om, men ändå äter den upp mig bit för bit. För i kampen blir jag bara en liten människa som inte passar in och som trycker ner mig själv ännu mer i jämförelser med andra runtomkring. Denna dumma jämförelse och denna dumma energikrävande kamp. Tänk vilka underverk jag kan göra med all den energin i stället.

Jag började för ett år sen att utforska just ämnet, min identitet, och bestämde mig för att kanalisera den i olika formprojekt. Kanske lite som en egoboost, men även som ett sätt att hitta tillbaka till glädjen i saker som jag brinner för, saker som jag egentligen är bra på, kreativiteten och att styrka min identitet.

Power-of-identity-2

Power of identity

Eftersom mode är ett av mina uttryckssätt skapade jag en accessoar som står för styrka, mod och viljan att släppa taget. Power of identity är en sorts sköld att ställa sig bakom, men även ett attribut som tar plats och syns och som man inte går obemärkt förbi med. Att markera sina axlar lyfter fram en och ger en kaxig framtoning, man tar plats. Inspirationen är även hämtad från en fågel och känslan av att flyga. Att kasta sig ut och våga ge sig ut i det okända och obehagliga.

Power-of-identity-3

Power-of-identity_5

Denna identitetsaccessoar passar även som huvudbonad. En huvudbonad är också ett stark identitetsattribut som ibland kräver lite mod att gå ut i, men förstärker och lyfter fram personligheter.

Power-of-indentity-6