Blogg

Keramikworkshop

Keramikworkshop

Sugen på att fylla hösten med en massa härligheter? Längtar du efter att sätta händerna i lera?

Nu finns det möjlighet att boka höstens workshop. Vi fokuserar på att kavla, tumma och ringla ( dvs ingen drejning pga platsbrist). I 2,5 h finn möjlighet att koppla bort allt runtomkring och bara låta skapandet ta över. Att skapa tillsammans ger så mycket energi. Erfaren såväl som oerfaren, känn er välkomna! Begränsat antal platser, så först till kvarn.

Tillgängliga datum:
Tis 26/9
Ons 25/10
Mån 20/11
I min ateljé i Helsingborg.
Kl. 18.30-21, 750 kr/person per workshop. 1 kg lera, glasering och två bränningar ingår samt enkel fika.

Skicka ett mail för att boka plats och datum till annika@annikagoth.se

Välkomna!

Människor tillsammans

Människor tillsammans

I skrivande stund sitter jag egentligen och försöker skriva en masteruppsats i konstvetenskap, men livet har en tendens att hela tiden komma emellan och jag har insett att jag hade en något naiv tro på att jag skulle kunna rodda både bebis och skrivande i vår. Även om det ser ut att fungera på pappret så pockar livet med sina oförberedda inlägg och planerna omkullkastas hela tiden. Å andra sidan har jag lärt mig genom åren att det är så livet fungerar, det gäller bara att följa med. 

 

Idag hamnar blicken ständigt på nyhetssidorna för att uppdatera om de brutala händelserna som just nu sker i Ukraina till följd av Rysslands attack. Ett grannland som angriper sina grannar. Hur var det nu, älska din nästa, det engelska uttrycket är bättre här… Love your neighbour. Det är svårt att stänga av rapporteringen och oron kryper allt längre in under skinnet. Samtidigt känner jag en sån tacksamhet över att sitta i min trygga skrubb och få slå på tangenterna för att skriva ur mig alla de tankar som flyger runt i huvudet. Jag lever än så länge i en skyddad och priviligerad värld.

 

Tankarna vandrar iväg till tjejen jag träffade när jag var barn, jag minns inte hennes namn, men hon tillhörde en grupp ”tjernobylbarn” som var på återkommande sommarbesök i byn jag växte upp i. Vi bytte adresser och jag fick ett brev på posten med ett kort på henne. Jag minns det så väl, hon stod i en trädgård bredvid en röd blomma, hon hade mörkt långt hår och jeanskläder. Det senare kan vara en efterkonstruktion, men det är så jag minns det. Jag undrar vad det blev av henne, hur hennes liv har sett ut och vad som händer med henne idag. När jag tänker tillbaka på detta vrider det sig i hjärtat.

 

I min uppsats skriver jag om participatory art, deltagarbaserad konst, ett ämne jag försökt att greppa under ett år nu. Det har krockat med pandemin. Det är komiskt på nått sätt att skriva om ett ämne som bygger på sociala kontakter när hela världen stängt ner och levt isolerade under så lång tid. Visst finns det andra rum än de fysiska rummen att mötas på, men det får mig att tänka på hur viktiga de fysiska mötena faktiskt är. Min teoretiska utgångspunkt är Hannah Arendts tankar om det offentliga rummet och pluralism. Hur vi människor framträder inför varandra och vi är inte ensamma utan människor tillsammans. Vårt handlande är inte beroende av ting utan av relationer, de mänskliga relationerna. Vi är både lika och olika och mellan oss skapas olika band.

 

Jag har landat i att undersöka observatörens perspektiv i förhållande till participatory art eftersom jag gång på gång stött på påstående om att det måste till ett nytt sätt att se på denna typ av konst. Det går inte att förhålla sig som betraktare på samma sätt som för traditionell konst eftersom denna typ av konst ofta innehåller mänskliga relationer och inget faktiskt objekt att undersöka.

 

I dagarna har jag börjat läsa Jacques Rancéres bok The emancipated spectator som i första kapitlet tar upp betraktaren som en aktivt handlande deltagare. Detta då betraktaren möter verket eller handlingen med sina erfarenheter och själv sorterar, jämför och tolkar med utgångspunkt i det hen står i. Här kommer åter framträdandet in och jag drar själv mina paralleller till det som sker i Ukraina nu. Vi sitter här och betraktar det som sker, en form av framträdande där huvudrollen ska både visa sin makt och ta ännu mer makt till vilket pris som helst. Hela tiden står vi som betraktare vid sidan av och väger fram och tillbaka hur delaktiga vi ska vara. De sociala mediekanalerna fylls med olika symboliska handlingar, kommentarer och önskan om att kunna göra något rent praktiskt. Hela detta läget skulle kunna analyseras i det oändliga utifrån de perspektiv jag skriver om där konst och livet på ett sätt flyter samman (Obs, jag menar inte att se det som ett konstprojekt) och där handling mellan mänskliga relationer går igen. Min poäng är nog att vi som ser oss som betraktare till detta hemska krig också kan se oss som aktivt handlande människor som med de olika erfarenheter och utgångspunkter kan göra något i det lilla. Börja med att älska din nästa. Love your neighbour.

 

 

 

(Solrosor för Ukraina)

Konstutställning 2020

Konstutställning 2020

Inför denna påsken hade jag kastat mig ut och bestämt att jag och min pappa skulle köra en gemensam liten konstutställning på Österlen. Jag tyckte nog det var lite modigt av mig att bestämma det utan att blinka och utan att egentligen inte ha något konkret att ställa ut. Jag tänkte att det löser sig, annars hade jag fått fokusera på Andfairs sjalar som i sig är ett enda konstprojekt. När jag väl började jobba ihop vad jag skulle ställa ut så bestämde vi oss för att ställa in utställningen på grund av rådande världsläge. Som tur var hade vi inte hunnit göra en massa reklam innan så det har inte blivit så mycket merjobb.

Jag har snarare känt mig väldigt lugn och ledig och tempot har dragits ner rejält. På ett sätt känns det som att omvärlden och jag har hamnat lite i samma lugna tempo. Jag vet inte om det är jag som taggat ner eller omvärlden som gått in i mitt tempo. Hur som så känner jag är det är en ganska skön tid just nu (medveten om att det kanske är en provocerande tanke för vissa). Vi vet inte vad som händer under morgondagen och det är nog sunt att inte planera och planlägga livet fullt ut, även om det kändes lite snopet när hela våren bokades av inom loppet av bara några dagar.

De nya verken sparar jag på ett tag till, det kommer ju förhoppningsvis fler tillfällen. Istället bestämde jag mig för att köra ett litet påskerbjudande på Andfairs sidensjalar. För på något sätt så symboliserar dessa sjalar allt vi står i just nu, livets kaos och känslomässiga berg och dalbana. Men också friheten och lättheten som sidentyget utstrålar.

 BEAUTY BEYOND THE CRACKS

Stanna upp, se dig runt omkring och andas. Det vackra finns även i det trasiga, det som krackelerar. Det är genom sprickorna som vi börjar se klart. Det är sprickorna som skapar karaktär och visar spår av liv och gör allt lite mer levande. Det är också sprickorna som knyter samman och bildar en helhet och ett nätverk som sluter upp och sluter in.

 BROKEN BUT COMPLETE

Livet fylls på med pusselbitar och varje del räknas. Även när livet är upp och ner och ingen bit sitter på rätt plats eller ens passar ihop. För allt räknas, även det som blir fel eller inte passar in. För vad är det som är rätt eller fel egentligen? Att foga samman alla dessa udda delar av livet skapar den helhet som leder oss vidare på vår upptäcksfärd.

Under påsken och hela april ut så går det att köpa dessa sjalar för halva priset 850 kr inkl frakt inom Sverige ( ord. pris 1700 kr). Erbjudandet gäller bara vid mailbeställning och swishbetalning. Maila annika(a)annikagoth.se med adress och invänta bekräftelse och betalningsinformation. Jag skickar sjalarna så fort betalningen kommit in. Perfekt att ge bort till en vän som behöver lite extra uppmuntran just nu. Eller knyta runt din egen hals som en påminnelse om hur värdefull du är, bara för att du är just du.

Konstvetaren

Konstvetaren

Precis efter jag tagit studenten började jag läsa konstvetenskap i brist på annat. Att gå från en praktisk gymnasielinje till en teoretisk och analytisk högskolekurs var inte någon hit för min del. Det slutade med några kuggade tentor och ett avhopp som fick mig att känna mig otroligt misslyckad. En känsla som på något sätt etsat sig fast och följt med hela mitt vuxna liv. På ett sätt har jag kopplat många av mina motgångar, nederlag och misslyckande till att jag faktiskt inte klarade av den där kursen. Att det var på grund av den som jag inte var värd att lyckas med något annat, läsa en annan utbildning eller få ett jobb. Det är en väldigt hård dom på sig själv. För någonstans vet jag ju att mitt värde inte ligger i mina prestationer och att inte klara en kurs är inte hela världen. Ändå har detta ”misslyckande” hånat mig varje gång jag sökt nya kurser. Till slut blev jag så trött på det och kollade spontant upp om denna kurs fortfarande fanns kvar. Döm om min förvåning när jag fann den på samma högskola, med samma lärare och upplägg fast på distans. Jag tänkte att det var ett tecken, det var dags att göra upp med känsla en gång för alla så jag började läsa konstvetenskap igen.

1,5 år senare står jag här med VG i A, B och C-kursen, adderar en ny kandidatexamen och kallar mig helt plötsligt konstvetare. Jag skulle kunna kalla detta 1,5 års heltidsterapi då jag bearbetat många känslor, kommit till nya insikter om vem jag är, vad jag vill och var jag är på väg. Konstvetenskapen har fått mig att förstå världen på ett sätt jag inte hittat orden för innan. Saker i livet som skavt kan jag nu förklara på ett helt annat sätt och ha förståelse för. Den har utvecklat både mitt skrivande och min analytiska förmåga, två verktyg som jag nu värdesätter väldigt högt och vill utforska ännu mer.

Jag är stolt över mig själv och siktar nu på en master i samma ämne. Det går bra nu.

(Är du nyfiken på att läsa min C-uppsats, Konsumtionskulturen: Ett porträtt i tiden, så finns den här.)