och hur ska man tänka…
Jag funderar ganska mycket kring varumärke. Varumärke som i visuellt uttryck, företagsvarumärke, koncept och personligt varumärke. Känner själv att jag inte hittar rätt eller snarare landar i vad jag och mitt företag ska uttrycka. Kanske för att jag mer och mer känner att jag behöver samla mig. Jag älskar att jobba inom olika fält, det får mig att bli mer kreativ, men på ett sätt blir jag mer och mer spretig. Det finns så mycket jag vill göra, rent formmässigt. Det som jag kan känna hindrar mig är plats, tron på mig själv och avsaknaden av ett dagligt bollplank. Eller någon som puttar mig över kanten så att jag hoppar när jag själv tvekar på grund av dåligt självförtroende och känslan av att satsa alla sina pengar på fel sak. För egentligen är det ju inte fel att vara spretig, det handlar bara om hur man förpackar det.
Just nu försöker jag forma en ny vision om hur jag vill jobba framöver. Sätta ord på de där små drömmarna som jag ett tag försökt blunda för och tänka bort för inte skulle väl jag kunna… Eller vem vill ha mina grejer? Det har en tendens att sitta en liten ettrig figur på min axel som upprepande viskar i mitt öra att jag inte räcker till. Något annat jag också brottas med är om världen verkligen behöver fler saker. Blir man inte lite trött på allt som pumpas ut dagligen?
Well, tillbaka till varumärke. Just nu går tankarna mycket kring att skapa ett nytt varumärke. Eller frågan om jag behöver skapa ett nytt varumärke rent visuellt. Räcker det inte med mitt personliga varumärke och namn? Eller hur ska man tänka?
När jag som tonåring drömde om att ha ett eget klädmärke fokuserades varumärkena på personnamn som t ex Filippa K, eller i mitt fall Annika J (inte lika mjuk och fint). Sen under perioder efter ska det vara korta namn, långa namn, svåra namn, internationella namn, exotiska namn, tydliga namn och så vidare.
När jag startade min webbshop, ANDfair, tänkte jag mycket kring ett kort och tydligt namn som visuellt såg intressant ut. Det var en tid då hållbarhet inte fått riktigt fäste än och jag kokade ihop tanken på något som är fint och rättvist tillsammans med ordet affär. Produkterna är si eller så OCH så är de schyssta. Dessutom liknar ordet ANDfair visuellt ordet affär. Kanske långsökt, men ändå en skön tanke.
När jag la ner ANDfair tänkte jag att det inte var slutet på själva varumärket. Det skulle bara vila ett tag. Under en period i våras funderade jag kring om det var dags att plocka fram det igen. Jag testade det på ett projekt som tyvärr fick läggas på is på grund av olika anledningar. När jag sen fick distans till det började jag fundera på om varumärket ändå var färdigt. Behövs ett så tydligt varumärke, rent ordmässigt, när hållbarhetstänket kommit längre? Och vad gör egentligen ett varumärke hållbart rent namnmässigt? Var står vi nu? Eller är ANDfair fortfarande hållbart?
0 kommentarer