PRODUKTION – SLOW FASHION DEL 5

av | apr 8, 2014 | Slow fashion

produktion-slow-fashion-del-5

Bilder – Kowtow/Gosia Pietek, The Baand, Fashion revolution Sweden, ANDfair

En hållbar produktion

Mode är vackert, men ofta är inte baksidan lika vacker. Inom Slow Fashion vill man bland annat lyfta fram en hållbar produktion. En produktion som sker med respekt för både människor och miljö. Där det är säkert att arbeta, man får en värdig lön och får känna en trygghet inför framtiden.

Den verkliga kostnaden för mode är människor. Vi matas hela tiden av reklam om ”prisvärt” mode och de senaste trenderna. Vi är många som  njuter av att köpa nya kläder. Men i vår jakt på snabba trender och billiga kläder är det inte vi som konsumenter som betalar högst pris, det är de som finns på andra sidan som betalar den verkliga kostnaden. Detta genom bland annat underbetalda arbeten, ständiga övertidsstimmar och övergrepp.

Mode och kläder kostar och det är viktigt att vi börjar se sammanhanget. Genom att vara beredd att betala lite mer för att kläderna ska produceras på ett hållbart sätt möjliggör vi för människorna i produktionen att leva värdiga liv. Visst är inte dyrare kläder automatiskt helt synonymt med bra arbetsvillkor, men poängen är att vi måste bli beredda att betala vad en vara verkligen kostar. Det är även där poängen med Slow Fashion kommer in. Att betala lite mer för plaggen gör att man kanske väljer med mer omsorg och vårdar dem på ett annat sätt och använder dem oftare och under längre perioder. Det blir ett sätt att sakta ner konsumtionen samtidigt som man bidrar till att människor faktiskt kan leva på sina arbeten.

Den 24 april är det ett år sedan över 1100 personer omkom och många skadades när fabriken Rana Plaza kollapsade i Dhaka, Bangladesh. I år samma datum kommer första Fashion Revolution Day att gå av stapeln. Fashion Revolution Day står för att visa transparens i modeindustrin och årets tema är ”Who made your clothes?”. Var med och uppmärksamma dagen med att bära ett plagg ut och in och ta en bild som du kan dela på sociala medier och använd hashtagen #insideout.

Följ Fashion Revolution på Facebook, där finns även Fashion Revolution Sweden

0 kommentarer